Latest Posts

Allt-i-ett eller tilläggstjänster – dilemmat för DMS-system

Med så manga olika system på marknaden som erbjuder funktioner för varje aspekt av en återförsäljares verksamhet är det svårt att veta vilken väg man ska ta. Vilka tilläggstjänster att välja och hur många av de som man behöver? Om ett återförsäljarhanteringssystem inte kan få jobbet gjort utan tilläggstjänster, kan det verkligen möta er verksamhets behov – eller får du betala extra för endast hälften av funktionerna du är i behov av?

Ett DMS-system som kräver tilläggstjänster

Det finns hundratals olika tilläggstjänster på marknaden – nämn något du behöver och det finns en tjänst för detta ändamål, generellt sett är det något som erbjuder funktioner där DMS-systemsleverantören inte lyckas leverera. Denna situation har utvecklats naturligt under de senaste årtioendena, men eftersom digitaliseringen tagit stora steg under det senaste året så har det blivit svårt att fullt ut kunna ge kunderna en digital upplevelse.

Trots att tilläggstjänster kan integreras till en viss del, så adderar det extra kostnader samt komplexitet i hanteringen av återförsäljarsystem. Alternativet är att leta efter ett allt-i-ett DMS-system där varje tjänst är intregrerad och de gundläggande funktionerna är inbyggda i systemet, ett system designat för att fungera synkroniserat.

Allt-i-ett DMS-modellen

Om man tittar på ett system som Pinewood DMS, så är vanliga tilläggstjänster som verkstadsplanering, VHC videos, dokumentlagring och online-betalningar inkluderade i systemet. Eftersom de redan är inbyddga i systemet så synkroniseras de bättre med vad som pågår runt omkring för att skapa en friktionsfri kundresa och ett 360-perspektiv av verksamheten.

Karl Zaar, Customer Service Director på Pinewood förklarar:

“I Pinewoods DMS-system, så är allting inbyggt – dina funktioner och verksamhetsområden är synkroniserade, så att alla jobbar från samma utgångspunkt. Naturligtvis så finns det både tillverkar- och tredjepartssystem som måste integreras, men vi får höra från så många återförsäljare som jobbar i separata system hur stor utmaning det kan vara. Kostnadsbiten är en stor faktor, även att byta mellan systemen samt personal som behöver utbildning – det blir mycket i slutändan!”

Dilemmat för DMS-system

Nu mer än tidigare så hänger det på återförsäljare att våga mer och lämna gamla rutiner bakom sig. Om ditt DMS-system ligger efter i tiden, utan en tydlig väg för att hänga med i utvecklingen, så är det omöjligt för dig att ligga i framkant. Ju mer du kompenserar med tilläggstjänster desto mer splittrade kan dina processer bli.

Om detta låter bekant så är det för att de flesta stora återförsäljargrupper hanterar över 20 olika mjukvarusystem och många inser nu att vägen för den framgångsrika digitala framtiden är att minska komplexiteten. Detta betyder att adressera problemet vid sin källa, genom att hitta en DMS-återförsäljare som är redo för resan.

Lämna ett svar

Kontakt
Scroll to top